TZ-Devítimiliardovému trhu přímého prodeje vládnou ženy

29.10.2023

TZ-Devítimiliardovému trhu přímého prodeje vládnou ženy

 

Praha, 24. října 2023 – Tržby v osobním prodeji loni v České republice přesáhly devět miliard, trh táhnou především prodeje kosmetiky a produkty péče o zdraví. Český trh patří tradičně mezi nejsilnější v Evropské unii. Alespoň částečně si přímým prodejem v České republice přivydělává 330 tisíc lidí, 80 % z nich jsou ženy. Celosvětově trh přímého prodeje utržil 4 biliony korun a nabízí možnost výdělku 115 milionům lidí.

„Zaznamenali jsme druhý nejlepší výsledek v historii, podruhé v řadě přesáhly tržby devět miliard korun. Český trh je v osobním prodeji 6. největší v Evropské unii, před námi jsou výhradně velké země, které mají několikanásobně více obyvatel. Češi a Češky se rádi rozmazlují, největší část prodejů tvoří wellness balíčky, kosmetika nebo produkty určené o péči o tělo. Stále populárnější jsou ale i různé produkty sloužící k vylepšení domácnosti,“ říká generální sekretářka Asociace osobního prodeje (AOP) Lenka Mrázová.

Celkové tržby přesáhly 9 miliard korun

Celkové tržby odvětví tak loni dosáhly 9,1 miliardy korun, meziročně je to o 9 % méně. „Rok 2021 byl v mnoha ohledech rekordní, tržby v přímém prodeji rostly kvůli koronavirovým uzávěrám až o čtvrtinu. Z toho pohledu je výsledek roku 2022 skvělý, vysoké tržby jsme dokázali téměř udržet, získali jsme spoustu nových stálých zákazníků a dále rozšířili portfolio nabízených produktů a služeb,“ dodala Lenka Mrázová.

Přímým prodejem se v ČR živí nebo přivydělává 330 tisíc lidí, 80 % jsou ženy

Přímým prodejem se částečně nebo na plný úvazek v České republice živí přes 330 tisíc lidí, 80 % z nich jsou ženy. „Oceňují především flexibilitu práce, která jim umožňuje buď věnovat se přímému prodeji jako hlavnímu či rodinnému podnikání nebo naopak jako možnosti přivýdělku, např. při studiu nebo rodičovské dovolené,“ vysvětluje Lenka Mrázová.

Podle exkluzivního průzkumu mezi téměř 3000 prodejci v České republice se většina lidí osobnímu prodeji věnuje dlouhodobě. Téměř tři čtvrtiny ze všech prodejců nabízejí své produkty více jak 4 roky, polovina dokonce více jak 10 let,“ uvádí Lenka Mrázová. Kromě možnosti přivýdělku je přitom pro prodejce důležitý i osobní pocit z prodávaných produktů. Dvě třetiny prodejců uvádějí, že se do prodeje zapojili, protože se jim prodávané výrobky prostě líbí. A důležité je, že tento podíl pak v průběhu práce roste a je nejsilnějším důvodem pro rozhodnutí v osobním prodeji pokračovat,“ dodává. 

Zhruba třetina lidí oceňuje časovou i finanční nezávislost, pro 29 % je důležitá flexibilita, pro
37 % zlepšení životní úrovně. „A práce v přímém prodeji má i důležitý sociální význam, 27 % lidí říká, že je pro ně důležité poznávání nových lidí a rozšiřování svého společenského okruhu,“ připomíná Lenka Mrázová. I proto největší část prodejců sází hlavně na osobní schůzky, 66 % prodejců považuje právě osobní setkání za hlavní kanál pro vznik objednávek. Další sázejí na telefon či různé předváděcí akce a večírky. „Naopak sociální sítě či webové stránky mají menší význam, ostatně už název celého odvětví – osobní prodej – přesně vystihuje způsob, jakým se produkty nejčastěji dostávají k zákazníkům,“ uzavírá Lenka Mrázová.

Z průzkumu dále vyplynulo, že 75 % prodejců je v přímém prodeji spokojeno, zhruba srovnatelné číslo se objevuje napříč celou Evropou. Kromě možnosti výdělku a samostatnosti prodejci nejčastěji uvádějí, že práce v přímém prodeji jim umožňuje poznávat nové lidi (78 %), zvyšuje jejich sebevědomí (64 %) či zlepšuje dovednosti při jednání s lidmi (65 %).

Největší zájem je o kosmetiku i vybavení domácnosti

Zhruba 40 % z celkových tržeb v České republice tvoří kosmetika a produkty z řady péče o tělo. Rychle rostou i prodeje směřující k vylepšení vybavení domácností, které se na celkových výnosech podílejí už 39 %, 14 % pak tvoří různé wellness balíčky a procedury.

 graf1.png

 

Český trh patří obratem 9 miliard Kč mezi největší v Evropě

Český trh osobního prodeje patří stabilně mezi největší v Evropě. Devítimiliardové tržby byly loni
6. největší v EU. Suverénně největším evropským trhem je Německo, kde se přímým prodejem živí téměř milion lidí a loňské tržby tam přesáhly 17 miliard eur (přes 400 miliard korun). Následují další velké evropské země, jako Francie, Itálie, Polsko či Španělsko. Celkově v EU loni tržby dosáhly 28,6 miliardy eur (700 miliard korun) a přímý prodej dává možnost výdělku více než 6 milionům lidí v EU, z čehož tři čtvrtiny jsou ženy. 

 graf3.png

Evropský trh přitom zdaleka v přímém prodeji není tím největším. Jen v samotných Spojených státech přesahují roční tržby 40 miliard dolarů, tedy více než v celé EU dohromady. A stále rychleji roste asijský trh, kde loňské tržby přesáhly 70 miliard dolarů. Celosvětové tržby tohoto trhu tak loni dosáhly
172 miliard dolarů, tj. asi 4 biliony korun. 

Prací v osobním prodeji se přitom na celém světě živí 115 milionů lidí, nejvíce v Asii (67 milionů)
a Americe (30 milionů, z toho jen v USA téměř 15 milionů). 

 graf4.png

 

Asociace osobního prodeje byla založena v roce 1993 a je hlavním představitelem přímého prodeje v České republice. V současné době sdružuje 9 společností přímého prodeje, kterými jsou: Amway, Herbalife, Just, Mary Kay, Nu Skin, Oriflame, PartyLite, Vorwerk a Zaren.

Asociace osobního prodeje 2020 > Aktuality & Tisk > Aktuality > TZ-Devítimiliardovému trhu přímého prodeje vládnou ženy