Online nakupování je v EU stále populárnější jak ukazují data z roku 2020
24.2.2021
Online nakupování v Evropské unii (EU) nadále roste. S omezeními COVID-19 a změnami ve zvycích a preferencích lze očekávat další růst elektronického obchodování i nadále.
Za 12 měsíců před průzkumem 2020 používalo internet v EU 89% lidí ve věku 16 až 74 let, z nichž 72% nakupovalo nebo objednávalo zboží nebo služby pro soukromé použití. Online nakupování se zvýšilo o 4 procentní body (pb) ve srovnání s rokem 2019 (68% uživatelů internetu) a o 10 pb ve srovnání s rokem 2015 (62%).
Více než 8 z 10 uživatelů internetu v Nizozemsku (91%), Dánsku (90%), Německu (87%), Švédsku (86%) a Irsku (81%) nakoupilo nebo objednalo zboží nebo služby prostřednictvím internetu v 12 měsíců před průzkumem. Na druhé straně méně než 50% nakupovalo online v Bulharsku (42%), Rumunsku (45%) a Itálii (49%; údaje z roku 2019).
Za posledních pět let zaznamenalo největší nárůst online nakupování mezi uživateli internetu Rumunsko (+27 procentních bodů (pb)), Česko a Chorvatsko (oba +25 pb) a také Maďarsko (+23 pb).
Oděvy, obuv a doplňky: nejběžnější online nákup
Za 3 měsíce před průzkumem byly nejčastějšími online nákupy oblečení (vč. Sportovního oblečení), boty nebo doplňky (objednalo si 64% online nakupujících). Po oblečení následovaly filmy nebo seriály jako streamovací služba nebo stahování (32%), dodávky z restaurací, řetězců rychlého občerstvení a stravovacích služeb (29%), nábytku, bytových doplňků nebo zahradnických výrobků (28%), kosmetiky, kosmetiky nebo wellness produkty (27%), tištěné knihy, časopisy nebo noviny (27%), počítače, tablety, mobilní telefony nebo jejich příslušenství (26%) a hudba jako streamovací služba nebo soubory ke stažení (26%).